کد مطلب:68924 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:208

علامه دکتر شیخ عبدالهادی فَضْلی











ایشان از علمای بزرگ شیعه در منطقه ی شرقی عربستان هستند و در سالهای 1402 و 1409 دوبار به منطقه ی غدیر سفر كرده اند و با توجه به سوابق تاریخی و جغرافیایی كه در منابع شیعه و غیر شیعه آمده به شناسایی غدیر خم پرداخته اند و توصیف كاملی از منطقه ی غدیر را طی مقاله ای كه در مجله تراثنا شماره ی 21 ص 33 -8 چاپ شده ارائه داده اند كه خلاصه ای از آن را می آوریم:

به همراه سه نفر از جده راهی جحفه شدیم و در آنجا به مسجد میقات آمدیم و از خادم مسجد راه قصر علیا را پرسیدیم. از آنجا پنج كیلومتر طی كردیم تا به قصر علیا رسیدیم. آنجا جاده به سمت راست از جانب مكه به موازات كوهها منحرف شد. در قسمت وسیع بیابان جاده به چند سو تقسیم شده و كم كم زیر ریگها گم شده بود. چوپانی را از دور دیدیم و نزد او رفتیم و از او راه «غُرَبه» كه نام دیگر غدیر است سؤال كردیم. او راهی را نشان داد و گفت: بعد از آن دشت وسیعی را می بینید كه بالای آن نخلستان غربه پیدا می شود. در وسط بیابان پیرمردی را همراه جوانی سوار بر ماشین دیدیم و از او درباره ی وطنش سؤال كردیم. او گفت: كمی بعد از غربه ساكن هستیم.

گفتم: مقصد ما هم آنجاست. گفت: شما اهل منطقه ی شرقی عربستان هستید و دنبال

[صفحه 219]

غدیر هستید!! گفتم: آری. گفت: غدیر در قسمت پایین دشت سمت راست جاده است. بعد از خداحافظی به آن سمت آمدیم و به لطف خداوند وارد وادی غدیر شدیم.

بیابان بسیار وسیعی بود و دختان سَمُر بصورت پراكنده در این سو و آن سو دیده می شد. این بیابان بین دو رشته كوه در سمت شمال و جنوبی قرار داشت. در مسیر سیل آن، سه دسته درختان نخل دیده می شد كه هر دسته با دیگری حدود 20 متر فاصله داشت.

در انتهای غربی بیابان غدیر، درختانی بود كه وسط آن چشمه ای جاری بود كه به احتمال قوی همان چشمه ی تاریخی غدیر است.

بار دوم كه در سال 1409 به منطقه ی غدیر سفر كردیم همان راه سفر قبلی را پیمودیم تا به غدیر رسیدیم. در آنجا مشاهده كردیم كه سیل بسیاری از شرایط جغرافیایی منطقه را تغییر داده و تعدادی از درختان خرما از بین رفته و درختانی كه اطراف چشمه بودند- بجز چند تا- از بین رفته اند. چشمه ی غدیر را دیدیم كه مسیرش عوض شده و به سمت درختانی در بیست متری چشمه می رود.



صفحه 219.